Ampujalasit

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Ampujalasit

Post by Rokka »

Vuosia kertyy mittariin :) yhden ongelman huomaan nelisilmänä tulleen matkalle vaikeuttamaan entisestään ammuntaa tarkasti. Ajattelin jo viime kesällä hankkia ampumalasit. Oma ongelmani on tähtäimien häviäminen kiväärillä ammuttaessa, sekä aina voimakas oikealle vetäminen. Juttelinkin optikkoni kanssa, hänellä olisi Champion muistaakseni Olympic lasia kohtuu hyvään hintaan hyllyssäkin.

Hyviä perustelujakin antio, sanoikin että tuo sivun vetäminen johtuu juuri laseistani, tähtäin linja menee lähelle normaalin lasin reunaa, syntyy siitä aavistuksen prismaa, mikä taittaa näköaistimusta, tämä ei ole onneksi iso omgelma omilla aseilla, mutta ampujanlasi helpottaa tilannetta, kun pieni pyöreä linssi voidaan säätää suoraan linjaan tähtäimien kanssa. Suurempi ongelma kuitenkin alkaa olla tuo tähtäinkuvan häviäminen, siihen antoi neuvon, että tekisi linssin jopa hieman heikomman kuin normaalit lasit.

Mitäs kokemuksia teillä on ?

Vaikka nuo Championit oli kohtuu hintaiset on ne silti parinsadan euron hinnassa kokeilu mielellä aavistuksen tyyriin oloiset, tuleeko teille mitään muuta mieleen ?

Tällaisetkin löysin euroopasta... melko saman oloiset...

http://www.schiesssport-buinger.de/Schi ... --905.html

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Ampujalasit

Post by smokeball »

Noissa ampujanlaseissa on kyllä idistä - niitähän näkee kilpailuissa. Itellä silmät vielä jotenkin riittää haulikkohommiin, mutta kiväärillä ja pistoolilla on oltava lasit. Kiikarin ja, ihme kyllä, diopterin kanssa toimivat lukulasit. :shock: Pistoolihommiin ei ole oikein sopivia prillejä vielä löytynyt. (Ikänäkö, taittovika, sylinterivääristymä ja kaihin alku.) 8) \
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: Ampujalasit

Post by sniperi »

kannattaa tutustua myös siihen pumppulinssiin...eli itse säädettävään linssiin...
variolinssiin.
ruuvista kun kääntelee niin tehot muuttuu tarpeen mukaan

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Ampujalasit

Post by Sapööri »

Edullisin ja mielestäni varsin hyvin toimiva ratkaisu on silmälaseihin kiinnitettävä "aperture sight".

Image

http://www.eyepalusa.com/eyepal_whose_using.html

Eihän tuo ratkaisu varmasti ampujanlaseille pärjää, mutta edullinen ja toimiva tuo on.

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Ampujalasit

Post by HL/A »

Pari vuotta olen käyttänyt piilolaseja ampumaradalla ja ovat niin hyvät & mukavat ettei illalla meinaa muistaa ottaa pois.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujalasit

Post by Rokka »

...piilolinssit on ainakin miulla ihan p:tä ! Näillä nakkisormilla kun yrittää hangata niitä paikoilleen, on silmät jo valmiiksi niin turvoksissa ja punaiset ettei uskokkaan, eikä se niiden paikalleen saaminen, pois silmästä saamiseen on melkein jouduttu käyttämään puukkoa :) Joten piilolinssit ainakin ulkona kuvioista.

Mikäs tuo tuollainen pumppu/vario linssi on ? Onko kellään valmistajia, täytyy kysyä optikolta. Iirishimmentimestä ei välttämättä ole apua, epäili optikko.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

suoja
ylik
ylik
Posts: 188
Joined: Mon Jan 21, 2008 15:25

Re: Ampujalasit

Post by suoja »

Rokalle:
Mulle tehtiin ihan normilasit ja niihin hiukan vähemmän voimakkuutta, että näen myös takatähtäimen. Tulokset parani 300m noin viisitoista pistettä. Optikkomimmi oli tosi tarkkana ja väänsi ja käänsi pyöreän kuvion aivan pyöreäksi. Lisäksi linsseihin laitettiin itsetummenevat linssi (ruskea), jotta häikäisy saadaan vähennettyä.

Jos ammutaan hämärässä tai pimeässä ja on kirkkaat tauluvalot, en näe taulua ollenkaan, kun alan tähdätä. Omasta ja viereisistä tauluista häviää kokonaan musta ja jää vain valkoinen taulu. Siihen vaan sitten yrittää katsoa että "tossa se jossain on" :-D . Johtuu kuulemma orastavasta kaihista.

Enitsei, Edessä on ampujan lasien ostaminen ja iirishimmentimen hankkiminen, jotta saan linssin kohtisuoraan tähtäimiin ja sivuhajonta vähenee :moshaa

Vinkkiä myös mulle, mistä saisi halvalla ampujan laseja.
"Jospa ihmiset tietäisivät, kuinka terveellistä ampuminen on, rientäisivät he kilvan sitä harjoittelemaan".
P.E. Svinhufvud

eklu
res vänr
res vänr
Posts: 806
Joined: Sun Nov 12, 2006 19:20
Location: Vaasa

Re: Ampujalasit

Post by eklu »

Mulla sama tilanne kun tykkään avotähtäimistä niin silmälääkärin kautta ja sanoin ampumisen lisäksi istuvani tietokoneella, lukevan ja useammat lasit hukkaisin enkä tarvi laseja autoiluun. Sanoi et asia selvä ja kääri kuvainnollesti hihat ylös, optikkoni ihmetteli ja teki näön tarkistuksen jonka mukaan hän ei määräisi mulle noita eivätkä kuulemma ole halvat, sanoin etten kysynyt hintaa. 3V vanhat ja vieläkin näen onko poika vai tyttö kärpänen. Kyllä silmälääkäri on hintansa väärti eikä sitten niihin halpaoptikoille, reiban kehykset ja kunnon linssit niin ei mene raha hukkaan.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Ampujalasit

Post by smokeball »

Sapööri wrote:Edullisin ja mielestäni varsin hyvin toimiva ratkaisu on silmälaseihin kiinnitettävä "aperture sight".


http://www.eyepalusa.com/eyepal_whose_using.html

Eihän tuo ratkaisu varmasti ampujanlaseille pärjää, mutta edullinen ja toimiva tuo on.
Onko tuo siis jonkinlainen "diopteri"? En ymmärtänyt sivun tekstistä kuin pinhole cameran... Olen ihmetellyt, miten rynkyllä osuu vaikkei mitään muuten näkisi. :miettii:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: Ampujalasit

Post by sniperi »

googgeli löytää ensin....http://www.kaakonnakokulma.fi/?p=9

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujalasit

Post by Rokka »

Mitähän tuollainen linssi maksaa ?

...perustuu johonkin nesteeseen, mitenhän tuo toimii kylmällä Suomessa ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: Ampujalasit

Post by sniperi »

silikonia siellä sisällä...samaa kuin nykyneideillä rintavarustuksessa....toimiiko se kylmässä?

Sapööri
sotvm1
sotvm1
Posts: 686
Joined: Mon Mar 09, 2009 16:08

Re: Ampujalasit

Post by Sapööri »

Tuo linssi vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Silmälasikiinnityksellä hinnaksi näyttäisi tulevan joku reilu 200€, Saksassa ainakin.

High Power
res vänr
res vänr
Posts: 840
Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49

Re: Ampujalasit

Post by High Power »

sniperi wrote:silikonia siellä sisällä...samaa kuin nykyneideillä rintavarustuksessa....toimiiko se kylmässä?
Nöpöttääkö linssikin kylmässä? :mrgreen:
GOTT MIT UNS

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujalasit

Post by Rokka »

Sitähä mie just kysyin :)
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”